Welkom op optios.nl

Twee collega's in gesprek

De regel kennen we inmiddels allemaal: ‘werk zoveel mogelijk thuis’. Voor de loopbaan- en re-integratieconsultants van Optios geldt uiteraard geen uitzondering. Collega’s Hilde Mul-Stahlie en Tim Koenen gaan met elkaar in gesprek (uiteraard via videoverbinding) over hun werkzaamheden in coronatijd en hoe zij deze, ook in de huidige omstandigheden, zo goed mogelijk uitvoeren.

Tim (werkzaam als loopbaan- en re-integratieconsultant bij Optios in regio Arnhem/Nijmegen/Noord-Limburg):

“Blijft toch wennen he, zo via een scherm…”

Hilde (werkzaam als loopbaan- en re-integratieconsultant bij Optios in regio Noord Oost Nederland):

“Dat kun je wel zeggen! Het valt me sowieso op dat je elkaar als collega’s wat minder spreekt dan normaal. Veel collega’s belde ik regelmatig om samen een casus te bespreken of gewoon voor de gezelligheid. Je hebt nu toch meer afstand van elkaar, letterlijk en figuurlijk.”

Tim:

“Dat klinkt herkenbaar. Het gaat sneller de zakelijke kant op. Aan de andere kant merk ik ook dat de medewerkers die we ondersteunen, juist nu, vaak extra blij zijn met de begeleiding die we bieden. Voor hen is deze tijd nog veel lastiger dan voor ons. Een groot voordeel van deze periode, hoe gek het ook klinkt, is wel dat we meer mensen kunnen helpen dan normaal. Ik zit normaal regelmatig 2 of 3 uur per dag in de auto: die tijd kan ik nu besteden aan het begeleiden en helpen van mensen.”

Hilde:

“Ik merk ook dat ik de medewerkers die ik begeleid daardoor vaker tussendoor spreek en even kort met ze bel hoe het gaat. Of hoe hun eerste dag op de nieuwe werkervaringsplek is verlopen. Op die manier is het contact juist intensiever dan voorheen. Ik heb me dan ook voorgenomen om dat extra contact ook na de periode met corona te blijven volhouden. Die betrokkenheid vind ik heel belangrijk en past goed bij de visie van Optios. Wat neem jij mee uit deze periode?”

Tim:

“Daar heb je een heel goed punt, ik merk ook dat er nu meer ruimte is voor een belletje tussendoor. Ik probeer mensen daar ook bewust van te maken. Gaat het even wat minder, of juist heel goed? En wil je het daar over hebben? Bel me! Daar zijn we voor. Medewerkers raken door onze werkwijze in coronatijd ook gewend aan het contact middels telefoon of videobellen op afstand. Je merkt daardoor dat de drempel minder hoog is voor mensen om contact op te nemen. Heel belangrijk inderdaad, zeker vanuit de gedachte van Optios. Ik merk ook dat ik doelgerichter werk in deze periode, wat ik heel fijn vind. Ook de mensen die ik begeleid, hebben daar denk ik baat bij. Ik probeer al snel duidelijk te krijgen, en vooral ook te maken, welke stappen er gezet moeten worden en wat dit voor de medewerker oplevert. En ik denk dat enthousiasme en die motivatie juist nu heel belangrijk zijn!”

Hilde:

“Die positieve instelling is heel belangrijk inderdaad, zeker nu! Ik heb ook zeker niet het gevoel dat we ons werk minder goed kunnen uitvoeren. De draai heb ik inmiddels wel gevonden, denk ik. Al spookt de vraag ‘doe ik wel voldoende voor iemand’ wel af en toe door mijn hoofd. Vooral omdat je iemand die je intensief begeleidt, vaak alleen telefonisch spreekt of op het scherm van je laptop ziet. Volgens mij is dat herkenbaar voor ons allemaal, we zetten graag de extra stap.”

Tim:

“Zeker, ik denk dat we er allemaal het beste van willen maken voor de medewerkers die we begeleiden. Ergens is het denk ik ook goed jezelf die vraag af en toe te stellen: zo houden we niet alleen de medewerkers die we begeleiden, maar ook onszelf scherp.”

Meer weten?

Bent u benieuwd hoe de loopbaan- en re-integratieconsultants van Optios u kunnen helpen, ook in tijden van corona? Neem dan een kijkje op onze website of neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Laatste nieuws