Welkom op optios.nl

Spoor 2 traject gestart, maar de medewerker gaat ziek uit dienst, wat nu?

Wanneer u als werkgever eigenrisicodrager voor de Ziektewet bent, bent u niet alleen verantwoordelijk voor re-integratie van uw (ex)medewerker, maar ook voor het op tijd inzetten van bepaalde interventies. Een voorbeeld hiervan is het (op tijd) inzetten van een spoor 2 traject. Maar wat betekent dit als het spoor 2 traject is ingezet en iemand ziek uit dienst gaat? Dient het spoor 2 traject dan ook te worden overgenomen door een andere partij?

Het spoor 2 traject

Als het duidelijk is dat uw medewerker niet meer kan terugkeren in eigen werk en ziek uit dienst (dreigt) te gaan, dan kan het passend zijn om voortijdig een spoor 2 traject in te zetten. Zo kan de medewerker weer aan de slag met werk dat, niet alleen bij de belastbaarheid, maar ook bij de wensen, kwaliteiten en ervaring van de medewerker past.

Wanneer u eigenrisicodrager bent, hoeft het spoor 2 traject niet te worden stopgezet wanneer een medewerker ziek uit dienst gaat. Wel is het van belang dat, wanneer de medewerker wordt aangemeld voor dit traject, de contactpersoon die de ziektewetbegeleiding op zich neemt geïnformeerd wordt. Indien u geen eigenrisicodrager voor de Ziektewet bent, dan wordt de begeleiding door het UWV overgenomen en kunt u het al ingezette spoor 2 traject stopzetten.

Samenwerken in Ziektewet dossiers

Tijdens een spoor 2 traject wordt gekeken naar de kwaliteiten van de medewerker en de mogelijkheden op de arbeidsmarkt. Op het moment dat het dienstverband van de medewerker stopt, kan de begeleiding blijven doorgaan. Omdat de medewerker niet meer werkzaam is bij de ex-werkgever, is er meer ruimte om te solliciteren en werkervaring op te doen in verschillende functies. Op die manier ondervindt de medewerker welk bedrijf en welke functie het beste past.

Deze samenwerking vindt vaak plaats tussen zusterlabels Optios en Resolu. Resolu is expert op het gebied van schadelastbeheersing, Ziektewet- en WGA-begeleiding. Doordat beide organisaties onder eenzelfde groep vallen, is er een makkelijke, snelle en duidelijke overdracht tussen dossiers en kan er sneller geschakeld worden bij vragen.

Meer informatie

Wilt u meer weten over deze samenwerking of over de dienstverlening van Optios? Bekijk dan snel onze website en neem vrijblijvend contact met u op. 

Laatste nieuws